Як з 1 травня розраховуватись за проїзд у громадському транспорті Вінниці

З 1 травня 2020 року весь громадський транспорт Вінниці переходить на безготівкову форму оплати. Як саме буде відбуватись розрахунок, а також - які ще нововедення впровадять в рамках транспортної реформи, дізнавались кореспонденти Depo.Вінниця

Як з 1 травня розраховуватись за проїзд…

У п'ятницю, 1 травня, у Вінниці відбудеться своєрідна "транспортна революція" - з цього дня в громадському транспорті міста не прийматимуть готівку в якості розрахунку за проїзд. Усім, хто захоче скористатися трамваєм, тролейбусом або автобусом доведеться сплачувати за проїзд за допомогою електронних платіжних систем, використовуючи стаціонарні валідатори, якими обладнали кожен вагон. 

Так як електронна система оплати досить нова для України, у вінничан природньо виникає безліч запитань і до нових правил, і до самого процесу. Щоб при потребі скористатись громадським транспортом, не зіштовхнутись з неможливістю це зробити через невміння ладнати з сучасною технікою чи незнання деталей вінницької системи розрахунків. 

Підприємство "Вінницякартсервіс", яке відповідальне за технічну частину переходу на безготівкову оплату проїзду у громадському транспорті міста, проводить велику роз'яснювальну роботу. На безкінечні запитання вінничан співробітники підприємства відповідають у соцмережах, а також закликають писати у чат техпідтримки.

Директорка "Вінницякартсервісу" Катерина Бабіна відповіла на найпопулярніші питання в прямому ефірі в соцмережі "Фейсбук". Однак запитання у вінничан ще виникають. Ймовірно, виникатимуть ще довго, адже до нової системи треба насамперед призвичаїтись. 

Як тепер платити за проїзд у Вінниці?  

Тож, починаючи з п'ятниці, 1 травня 2020 року, у Вінниці можна буде розраховуватись за проїзд наступними способами:

  • Муніципальною карткою вінничанина - персоніфікованою або неперсоніфікованою
  • Безконтактною банківською карткою
  • Телефоном, який підтримує NFC-технології
  • за допомогою QR-кодів у транспорті
  • за допомогою SMS із кодом на номер 877

Де придбати та як поповнити муніципальну картку?

Неперсоніфіковані (або "сірі") муніципальні картки можна придбати у кіосках "Преса" та в кіосках Вінницької транспортної компанії. Повний перелік адрес усіх точок продажу карток на сайті за цим посиланням

Персоніфіковані (та пільгові) муніципальні картки, які міститимуть персональні дані своїх власників, можна придбати на сайті за цим посиланням. Йдеться про загальні картки, а також - учнівські та студентські. Перейшовши за посиланням потрібно оформити заявку на виготовлення обраного типу картки і зачекати, поки її виготовлять. Оформити заявку не складе особливих труднощів навіть для недосвідчених користувачів Інтернету, адже весь процес супроводжується детальною інструкцією. 

Зазначимо, що для оформлення заявки на виготовлення загальної, учнівської та студентської карток необхідно мати особисту електронну скриньку та заздалегідь підготувати фотографію. 

Як "сіру" так і персоніфіковану муніципальну карту вперше необхідно поповнювати лише у кіосках "Преса". При чому, поповнюючи картку вперше, можна "покласти" на баланс будь-яку суму. Надалі баланс на картці можна буде поповнювати дистанційно - на сайті за цим посиланням. Також гроші на картки можна буде "класти" в кіосках "Преса", кіосках Вінницької транспортної компанії та за допомогою терміналів самообслуговування. Всі адреси пунктів поповнення карток є за цим посиланням.

Фото з сайту "Вежа"

Додамо, що "сірі", не прив'язані до конкретної людини картки, можна передавати родичам та друзям, як звичайний проїзний квиток. Однак таку картку треба буде міняти раз на п'ять років. 

Як розповіла Катерина Бабіна підчас ефіру, ще до карантину заявки на отримання лише пільгових карток подали понад 70 тисяч осіб. Поки не всі вінничани змогли отримати свої картки, однак на підприємстві розпочали адресну доставку карток - спеціально для тих, хто на самоізоляції чи з інших причин не може забрати вже готову картку з офісу.

Як перевірити баланс на муніципальній картці?

Залишок коштів на вашій Муніципальній карті можна перевірити на валідаторі натиснувши кнопку "ІНФО". Така перевірка балансу є найбільш точною. Окрім того, залишок можна перевірити на сайті за цим посиланням. Однак на підтприємстві "Вінницякартсервіс" пояснюють, що сайт отримує інформацію з бортів транспорту, тож якщо один з бортів, на якому ви вже здійснили поїздку, буде офлайн, сайт не отримає від нього інформацію до моменту появи мережі, відповідно, інформація про стан балансу на картці буде не зовсім точною.

Якщо я не хочу користуватись Муніципальною карткою вінничанина?

Для тих, хто не хоче користуватись муніципальними картками, "Вінницякартсервіс" пропонує розрахунок банківськими картками. Однак розрахуватись за проїзд можна буде лише безкотактною банківською карткою, тобто такою, що має безконтактний індикатор. Тільки такі картки "читатимуть" стаціонарні валідатори, встановлені у вагонах. Банківською карткою, як і муніципальною, можна буде розраховуватись за кількох пасажирів навіть на одному валідаторі. 

Також валідатори прийматимуть платежі за допомогою смартфонів, які підтримують NFC-технології. Чимало сучасних смартфонів обладнані такою технологією, а їхні власники активно використовують такий тип розрахунку.

Варто зазначити, що тільки валідатор, що знаходиться на других дверях вагону, друкуватиме квитки. При чому, друк квитків буде відбуватись, виключно при оплаті баківською карткою (Цього вимагає законодавство, - Ред.). А оплата Муніципальною картою вінничанина не передбачає друку квитків взагалі. При реєстрації картки через валідатор створюється електронний квиток, який фіксується в системі й, відповідно, дає право на проїзд в громадському транспорті.

Фото з сайту "Вежа"

Щоправда, в рамках тестовго режиму роботи валідаторів, при розрахунках банківськими картками, спостерігались технічні збої. Директорка "Вінницякартсервісу" запевняє, що підприємство пропрацювало ці проблеми із банками і надалі усуватиме усі недосконалості техніки.

"Банків у нас багато і на перших етапах виникала така ситуація, що після систематичної оплати проїзду банківською карткою у  транспорті – банк блокував картку. Ми вже провели всі перемовини вирішили всі недоліки. Залишилось лише два банки: Альфа-банк та частково Монобанк, де виникають такі складнощі, але навіть у карантин ми проводимо з ними перемовини, тому найближчим часом вже буде результат", – пояснила Катерина Бабіна.

Фахівці "Вінницякартсервісу" кажуть, що під час тестового режиму, траплялись випадки, коли кошти за проїзд знімались з банківських карток із затримкою. Таке можливо, якщо транзакція з якихось технічних причин не була проведена одразу. За їх словами, найдовший термін здійснення транзакції після поїздки у громадському транспорті - 18 днів. У будь яких незрозумілих випадках з оплатою проїзду, на підприємстві радять невідкладно звертатись у чат техпідтримки.

Також для противників муніципальних карток залишаються вже звичні системи оплати проїзду за допомогою QR-кодів, розміщених на плакатах в кожному вагоні, та за допомогою SMS із кодом на номер 877.

Як користуватись валідатором?

Для повного розуміння, як користуватись стаціонарними валідаторами, підприємство розробило відео-гід. Насправді, пристрій простий та зрозумілий. Користуватись ним, без сумнівів, навчиться пасажир будь якого віку. 

Чи можна купувати квитки у водія?

Традиційну купівлю квитків у водія повністю скасують до завершення карантину, тобто до 11 травня. Потім квитки у водіїв з'являться, однак лише для продажу у "крайньому випадку" , наприклад, для приїжджих пасажирів, яким не вигідно купувати муніципальну картку для однієї-двох поїздок у вінницькому транспорті. Також для випадків, якщо раптово "заглючить" техніка, або з якихось інших причин пасажир не зможе здійснити електронний розрахунок. 

На підприємстві "Вінницякартсервіс" наголошують, що без крайньої потреби не варто відволікати водія від його приямих обов'язків - кермування транспортним засобом. Усі умови для безготівкового розрахунку у вагонах будуть створені, а квитки у водія будуть лише для непередбачуваних форсмажорів.

"Потрібно зрозуміти, що водій один у транспорті та його основним завданням є керування рухом та контроль безпеки. Відволікатися, щоб ще й приймати оплату за проїзд – досить важко", - наголосила Катерина Бабіна.

Чи залишаться проїзні квитки?

Друк паперових проїзних квитків у Вінниці припинили. Його віртуальний аналог можнабуде придбати тільки власникам  муніципальних карток - сірих та персоніфікованих. 

Проїзні діятимуть на всіх видах транспорту протягом 30 днів з моменту придбання. Вони коштуватимуть 340 гривень. За ці кошти можна буде скористатись 130 поїздками. Варто зауважити, що усі поїздки, які не будуть використані у 30-денний термін "згорають". 

Також у продажу будуть безлімітні проїзні (коштують 500 гривень), які не матимуть обмежень щодо кількості поїздок. Але вони теж діятимуть протягом 30 днів.

Як здійснювати пересадку?

Муніципальна картка вінничанина дозволяє здійснювати безкоштовну пересадку впродовж 30 хвилин з моменту оплати проїзду.  Пересісти можна з одного виду громадського транпорту на інший (наприклад, з автобуса в трамвай), крім  маршрутних таксі.

Наприклад, Ви сіли у тролейбус і оплатили проїзд за допомогою Муніципальної картки вінничанина (з неї зняло 4 грн. або поїздку). Через 20 хвилин Ви виходите з тролейбуса і пересідаєте (наприклад) у автобус. Для того, щоб зафіксувалась пересадка, в автобусі Вам теж потрібно піднести Муніципальну картку до валідатора! Але ні гроші, ні поїздки зніматися з неї не будуть. Натомість, буде зафіксовано пересадку. 

На підприємстві наголошують, що таким чином можна пересідати навіть з транспорта, де вартість проїзду менша (наприклад - трамвай - 4 грн.), у траспорт, де проїзд коштує дорожче (наприклад - автобус 5 грн). Різниця доплачуватись не буде. Це правило розповсюджується на всі види громадського транспорту крім маршрутних таксі.

Як розрахуватись за проїзд у маршрутці? 

В маршрутних таксі теж будуть встановлені валідатори. Однак поки їх встановлення тимчасово зупинено. Це пов’язано з тим, що чеська компанія Mikroelektronika, яка виграла тендер, також перебуває на карантині.

"Саме фізичне встановлення обладнання у приватних перевізників на сьогодні призупинено та відновиться найближчим часом, щойно буде можливість. Але обов’язково система у приватних перевізників буде працювати за тими ж умовами, що і в громадському транспорті", – пояснила Катерина Бабіна.

Додамо, що пільговикам у маршрутках доведеться сплачувати за проїзд. Вони можуть поповнювати свої пільгові картки і  розрахуватися за проїзд.

Як контролери дізнаватимуться про оплату проїзду?

Попередній контроль за "безбілетниками" буде здійснювати водій. В кожній кабіні встановлено табло, на якому висвічується номер картки та час оплати. Тож водій знатиме, чи всі пасажири (принаймні кількісно) розрахувались за проїзд. 

Контролери, які працюватимуть на лінії, матимуть ручні термінали, які зчитують інформацію як із Муніципальних карт вінничанина, так і з банківських карток.

"Коли Ви прикладаєте картку до термінала, система видає інформацію: оплата здійснена/не здійснена на цьому борту транспорта. У системі фіксується номер муніципальної картки, або перші та останні 4 цифри номеру банківської картки. До всієї інформації по карткам контролер доступу не має", - пояснюють на підприємстві.

Додамо, що щодня у кожного контролера буде вимога перевірити не менше 35 одиниць транспорту. 

Чи обов'язково пільговикам реєструвати проїзд?

Так! Незареєстрований проїзд прирівнюється до неоплаченого!

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Вінниця

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme