Е-квиток наступає: Як у Вінниці "оцифровують" громадський транспорт

Велику транспортну реформу, розпочату в 2012 році, розрахували на восьмирічку. Тож більшу частину запланованих нововведень вже втілено

У Вінниці вже шостий рік відбуваються відчутні зміни в системі громадських перевезень. Велику транспортну реформу, яку ще в 2012 році розпочав тоді ще мер Володимир Гройсман, розрахували на восьмирічку - до 2020 року. Тож більшу частину запланованих нововведень вже втілено: сьогодні вінничани мають досить злагоджену і комфортну транспортну інфраструктуру, яка постійно модернізується та доповнюється.

На десерт вінницькі транспортники приберегли найцікавіше - усі громадські перевезення міста переведуть на автоматизовану систему обліку оплати проїзду. Яка, що важливо, не обмежиться самими лише валідаторами та пластиковими картками. Це буде масштабний комплекс заходів, що допоможе оптимізувати маршрути, графік руху, дасть можливість транспортній компанії економити і працювати з найменшими затратами ресурсів - як матеріальних, так і людських.

Вінницька міська рада ухвалила рішення "Про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському електричному та автомобільному транспорті загального користування у м. Вінниці" наприкінці червня 2018 року. Однак підготовка до впровадження е-квитка почалась ще у 2014 році зі створення комунального підприємства "Вінницякартсервіс", яке повністю адмініструє впровадження нової системи.

Завалідуйся

В січні наступного року у муніципальному транспорті Вінниці з'являться перші валідатори - система працюватиме в тестовому режимі. А за рік пристроями будуть обладнані усі трамваї, тролейбуси та автобуси. Згодом на безготівковий розрахунок перейдуть і маршрутні таксі. Загалом до системи е-квитків підключать мережу, яка нараховує більше півтисячі транспортних засобів. Валідатори, що матимуть вандалостійкий корпус, будуть встановлені на поручнях біля кожних дверей.

В кабінах водіїв з'являться бортові консольні системи. Таке додаткове обладнання дозволятиме розрахуватись за проїзд банківською карткою, друкуватиме паперові квитки, а також виконуватиме функцію статиста - збиратиме інформацію про різні параметри поїздки, плануватиме робочий графік водія, рахуватиме "зайців" - тих, хто увійшов до салону, однак валідатором не скористався, - і сигналізуватиме про безбілетників мобільним групам контролерів.

Окрім цього на 50 зупинках встановлять електронні табло, на яких в режимі реального часу відображатиметься інформація щодо прибуття транспорту на зупинку. В салонах теж з'являться табло та системи оголошення, які інформуватимуть пасажирів щодо маршруту та наступної зупинки.

Обілеться

Можливість заплатити за проїзд готівкою залишиться, однак від цієї звички вінничан відівчатимуть "гривнею". Вартість проїзду при готівковому розрахунку буде у кілька разів вищою, ніж за допомогою валідатора. Тож містяни, які користуються громадським транспортом, повинні будуть обзавестись пластиковими картками. При чому картки знадобляться усім, зокрема пільговикам.

Картки будуть двох видів: персоналізовні Муніципальні картки вінничанина та безконтактні смарткартки, які не міститимуть жодної інформації про пасажира.

Як виглядатимуть вінницькі е-квитки містяни визначали шляхом голосування у мережі. Інформація з такої картки буде зчитуватись протягом 0,4 секунди, а її ціна не має перевищити $2. Пільговикам обіцяють видавати картки безкошовно у "Прозорих офісах", щоправда лише персоналізованого формату.

Електронні квитки теж будуть в асортименті: разовий; разовий з пересадкою; квиток тривалого користування з необмеженою кількістю послуг; квиток тривалого користування з обмеженою кількістю послуг та квиток за проїзд за відсутності проїзного документу.

Для реалізації е-квитків у Вінниці з'явиться спеціалізована мережа роздрібного продажу: кіоски, магазини, автомати з поповнення карток, а також центри обслуговування користувачів. Олдскульні паперові квитки продавать тільки водії.

Поповнювати свої картки можна буде і онлайн - для цього запустять спеціальний веб-портал та розроблять мобільний додаток. Додаток також автоматично позиціонуватиме користувача відносно найближчої до нього зупинки та відображатиме час прибуття транспорту.

Чехи роблять, ЄБРР фінансує

Тендерні процедури тривали більше року. За право впроваджувати систему електронного квитка у Вінниці змагалося 109 компаній з 17 країн світу. Та двоетапний міжнародний тендер визначив переможцем чеську компанію "Mikroelektronika", системи якої використовують у 40 країнах світу.

Вартість контракту, який ще в травні чехи підписали із КП "Вінницякартсервіс", становить $ 5,5 млн. Ці гроші в якості позички місту надасть Європейський банк реконструкції та розвитку, а Вінницька міська рада добавить ще мільйон від себе.

Що у інших

У Житомирі, Харкові, Тернополі та Дніпрі теж впроваджують схожі системи оплати. Щоправда, в окремих випадках без самодіяльності не обійшлось. Наприклад, у Житомирі, попри впровадження валідаторів, пасажири все-рівно отримують паперові квитки, які за допомогою портативних валідаторів друкують старі-добрі кондуктори. Останні не в захваті від додаткового гаджета, адже він важкий і буває "глючить". Однак у житомирській міськраді запевняють, що завдяки нововведенню виручка у комунальному транспорті зросла на 80%.

Фото: газета "Місто", "20 хвилин"

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Вінниця