Музика душ, па від Квазимодо та "покусаний" губернатор: Чим дивував другий день OPERAFEST TULCHYN

Як показав другий фестивальний день, мистецтволюбів, що приїхали до Тульчина, від перегляду вистав не відірве навіть дощ з грозою

Дарина Уманська

Відшумів другий фестивальний день Grand OperaFest у містечку Тульчин, що на Вінниччині, передає кореспондентка Depo.Вінниця

На території палацу Потоцьких панувала атмосфера піднесення, релаксу та повного занурення у високе мистецтво. Звісно, частина глядачів надала перевагу фудкортам та веселим посиденькам, однак все ж переважна більшість людей, що фестивалили у Тульчині, зачаровано спостерігали за перфомансами на сцені. 

На другий день фестивалю публіці представили три вистави: оперу Станіслава Манюшка "Страшний двір", балет Цезаря Пуні "Собор Паризької богоматері" та мюзикл-шоу Джима Стейнмана "Танець вампірів". 

На початку першої вистави о 18:00 над Тульчином нависла чорна грозова хмара, здійнявся вітер, пішов дощ. Втім, негода не лише не налякала глядачів, які завбачливо захопили парасолі, а й додала виставі вражаючих "спецефектів": у найдраматичніші моменти над сценою блискало і гриміло.

Всесвітньовідома Польська Королівська опера приїхала до Тульчина з ексклюзивом – прем’єрою опери Станіслава Монюшка "Straszny dwór" – першим і поки що єдиним показом цього твору в Україні.

Для поляків опери Монюшка є національним надбанням: самого митця називають батьком польської опери, а його "Страшний двір" вважається кращим польським твором XIX століття. Проте ритми у цій опері характерні не тільки для польських танців, але й для низки інших музичних засобів. А у аріях і хорах є відсилання до польського фольклору й ліричних традицій романтичної пісні.

Аристи Польської Королівської опери теж називають цю оперу особливою. "То є музика наших душ. Адже ми були виховані на музиці Станіслава Монюшка", – зауважила Анету Лукашевіч, виконавиця ролі Ядвіги.

Королівська польська опера приїхала в Україну в повному складі – на сцені одночасово перебувало більше 80 солістів, музикантів та хористів. "Це був перший виїзний виступ, прем'єра була в грудні 2018 року. Ще декілька виступів було у Варшаві. Для мене це перша опера, яку я диригував", – розповів диригент Давид Рунц.

Музичний керівник та знаменитий баритон Вітольд Жолондкєвіч, який виконав роль Мечника, назвав публіку Grand OperaFest фантастичною. "Великі аплодисменти для публіки. Нас дуже зворушило, що глядачі з такою витривалістю сиділи під дощем, тому що нам було відносно нормально, ми були під дахом", – сказав артист. 

Харківський національний театр Cxid Opera привіз на фестиваль у Тульчин балет "Собор Паризької Богоматері" Цезаря Пуні. У Харкові вперше історію про красуню Есмеральду і потворного, але щиросердного дзвонаря собору втілили на сцені видатні українські балетмейстери Павло Вірський та Микола Болотов у 1933 році. Хореографія балету на харківській сцені відтоді не раз змінювалася. Тульчинська прем'єра – хореографічна версія народної артистки України Євгенії Хасянової.  

Для харківських артистів формат openair-фестивалю – не новий досвід. За словами диригента Дмитра Морозова, театр залюбки вситупає на відкритих майданчиках, адже це унікальна можливість винести високе мистецтво у широкі маси. "Ми самі проводимо такі концерти і підтримуємо цей формат, адже це є залучення широких верств населеня та людей різного віку. Вони стають причетними до високого та великого світового мистецтва", – зауважив головний диригент Cxid Opera.

Щоправда, за словами митця, такі виступи потребують більшої віддачі від артистів, ніж постановки в камерному форматі. 

"Кожен артист має власний поріг, скільки він може емоційно "потягнути" глядачів та слухачів. Як правило, це близько 2 – 2,5 тисячі людей. Але сьогодні ми доказуємо інше, адже ми бачимо 10-12 тисяч публіки, тому ми маємо "виложитись" трохи більше, ніж у себе в театрі", – сказав Дмитро Морозов.

"Для мене це не перевтілення, це наче маленьке життя на сцені. Я дуже пишаюся, що ми поставили виставу саме в Тульчині. Мені дуже хотілося б, щоб у глядачів навіть у самому останньому ряду, були мурашки", – зазначила виконавиця ролі Есмеральди.

А виконавці ролей Феба та Квазімодо, Олексій Князьков та Володимир Василенко, підкреслили, що для них нічого складного у виступі на багатотисячну аудиторію не було, адже глядачі "занурились" у виставу разом з артистами.

З першого показу у 1997 році і донині мюзикл Джима Стейнмана "Танець вампірів" тріумфально крокує кращими сценами Європи. За 22 роки його побачили мільйони глядачів у всьому світі. Прем'єра вистави на Grand OperaFest відбулась у 2017 році. Тоді, вперше в Україні, була показана унікальна концертна версія, у якій музику доповнюють світлове шоу, креативні танцювальні і вогняні постановки. Діство на стільки сподобалось тульчинській публіці, що його привезли вдруге. 

"Перший фестиваль був фантастичний, а цей, мені здається, ще кращий", – сказала заслужена артистка України Маріанна Лаба, виконавиця партії Сари.

Вона висловала сподівання, що основна мета фестивалю – реставрація тульчинського палацу все ж буде втілена в життя.

По завершенню дивовижного шоу, організатори запросили на сцену голову Вінницької ОДА Валерія Коровія, для того, щоб його традиціно "покусали" чарівні вампіри. Губернатор погодився "бути покусаним" і подякував організаторам, артистам та глядачам за те, що таке дійство як OPERAFEST TULCHYN має місце бути на теренах Вінниччини.

 

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Вінниця